Заповнення сторінок журналу
Хмарні ресурси
Моє портфоліо
ТИПИ СУЧАСНОГО УРОКУ
За
основною дидактичною метою уроки поділяються на шість основних типів:
1.
Уроки засвоєння нових знань;
2. Формування
навичок і вмінь;
3.
Узагальнення і систематизація знань і вмінь;
4.
Контролю і корекції знань і вмінь;
5.
Практичного застосування знань, навичок і умінь;
6. Комбіновані.
1. Урок
засвоєння нових знань
Основна
дидактична мета: ознайомлення з новими фактами, поняттями, законами, теоріями,
твердженнями, з'ясування їх суті. Основні структурні компоненти, що
характеризують даний тип уроку:
а)
ознайомлення із змістом нового матеріалу;
б)
встановлення деяких залежностей і зв'язків між елементами нових знань.
Структура
уроку:
1.
Перевірка домашнього завдання.
2. Актуалізація
і корекція опорних знань, навичок і вмінь; повідомлення теми, цілей і завдань
уроку; актуалізація мотивації учіння учнів.
3.
Вивчення нового матеріалу (вступні, мотиваційні та пізнавальні вправи).
а). Первинне
застосування нових знань (пробні вправи);
б). Самостійне
застосування учнями знань у стандартних ситуаціях (тренувальні вправи за
зразком, інструкцією, завданням);
в). Творче
перенесення знань і навичок у нові ситуації (творчі вправи).
4. Підсумки
уроку.
5. Повідомлення
домашнього завдання.
2. Урок
формування навичок і вмінь
1. Перевірка домашнього
завдання.
2.
Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь; повідомлення теми,
цілей і завдань уроку; актуалізація мотивації учіння учнів.
3.Вивчення
нового матеріалу (вступні, мотиваційні та пізнавальні вправи); первинне
застосування нових знань (пробні вправи);
а). Самостійне
застосування учнями знань у стандартних ситуаціях (тренувальні вправи за
зразком, інструкцією, завданням); творче перенесення знань і навичок у нові
ситуації (творчі вправи).
4.
Підсумки уроку.
5. Повідомлення
домашнього завдання.
Основна
дидактична мета: з'ясування можливостей застосування знань у навчальному
пізнанні і практичних ситуаціях, формування досвіду такого застосування,
предметних і загальних навчальних вмінь.
Різновиди
даного типу:
2.1.
Урок первинного формування вмінь.
Основна
дидактична мета: з'ясування сутності і структури вміння, формування алгоритму
його реалізації.
Основні
структурні компоненти:
а)
актуалізація знань, які лежать в основі уміння;
б)
ознайомлення із сутністю уміння, складом і послідовністю виконання дій;
в)
первинне застосування одержаних знань про способи дій на основі виконання
пробних вправ;
г)
виконання зазначених дій у стандартних умовах (вправи за зразком, аналогією,
інструкцією).
2.2.
Урок творчого застосування знань і вдосконалення вмінь.
Основна
дидактична мета: забезпечення переносу знань і способів дій в нові умови.
Основні
структурні компоненти: а) перевірка стану засвоєння знань і сформованості
уміння на рівні застосування їх у стандартних ситуаціях;
б)
перенесення знань і засвоєння способів дій у частково змінені або нові ситуації
(творчі вправи).
3. Урок
узагальнення і систематизації знань і вмінь.
Головна
дидактична мета: узагальнення та систематизація вивченого матеріалу,
визначення в ньому основних понять, закономірностей, сфер застосування етапів
процесу пізнання. Урок може складатися з трьох частин:
1) фронтальне повторення пройденого матеріалу за питаннями;
2) визначення та вирішення проблеми;
3) експериментальна робота.
Основна риса узагальнюючих уроків – набуття школярами нових знань на базі систематизації та узагальнення, переосмислення накопичених знань. Такий урок може бути побудовано на самостійній роботі учнів з індивідуальними дидактичними картками і таблицями, підручником чи додатковою літературою. Узагальнення і систематизація знань не тільки спонукає до кращого запам’ятовування та застосування знань, але й підвищує їх рівень, допомагає засвоїти фундаментальні знання. На таких уроках використовується багато засобів навчання: карти, схеми, таблиці, навчальні картини, екранні засоби, плакати, статистичний матеріал. Сьогодні такі уроки передбачені програмою як тематичні.
1) фронтальне повторення пройденого матеріалу за питаннями;
2) визначення та вирішення проблеми;
3) експериментальна робота.
Основна риса узагальнюючих уроків – набуття школярами нових знань на базі систематизації та узагальнення, переосмислення накопичених знань. Такий урок може бути побудовано на самостійній роботі учнів з індивідуальними дидактичними картками і таблицями, підручником чи додатковою літературою. Узагальнення і систематизація знань не тільки спонукає до кращого запам’ятовування та застосування знань, але й підвищує їх рівень, допомагає засвоїти фундаментальні знання. На таких уроках використовується багато засобів навчання: карти, схеми, таблиці, навчальні картини, екранні засоби, плакати, статистичний матеріал. Сьогодні такі уроки передбачені програмою як тематичні.
Основна
дидактична мета: виявлення істотних зв'язків між елементами знань, їх
групування і класифікація, введення вивченого в систему раніше засвоєного.
Основні
структурні компоненти:
а)
повторення основних фактів, понять, правил, законів;
б)
узагальнення знань;
в)
узагальнення умінь.
4. Урок
контролю і корекції знань і вмінь.
1.Повідомлення
теми, цілей та завдань уроку.
2. Актуалізація
мотивації учіння учнів.
3.
Перевірка знання учнями фактичного матеріалу й основних понять; перевірка
глибини осмислення учнями знань і ступеня їх узагальнення.
4.
Застосування учнями знань у стандартних і змінних умовах.
5.
Перевірка, аналіз і оцінка виконаних під час уроку робіт.
6. Підсумки
уроку.
7.
Повідомлення домашнього завдання.
Основна
дидактична мета: виявлення якостей знань і вмінь, що характеризують стан
засвоєння учнями логічно завершеного блоку навчального матеріалу.
Різновиди
даного типу:
4.1.
Урок контролю знань і вмінь.
Основна
дидактична мета: виявлення рівня засвоєння навчального матеріалу, в тому числі
досягнення передбачених програмою обов'язкових результатів навчання.
Основні
структурні компоненти:
а) перевірка
знань фактичного матеріалу на рівні репродукції;
б)
перевірка осмислення знань (розуміння сутності понять, тверджень, ілюстрування
прикладами, встановлення взаємозв'язків у вивченому тощо);
в)
перевірка умінь застосувати вивчене у знайомих і змінених (нових) ситуаціях.
4.2.
Урок аналізу письмових робіт.
Основна
дидактична мета: корекція знань і вмінь на основі аналізу допущених помилок.
Основні
структурні компоненти:
а)
узагальнена характеристика якості виконання робіт;
б) аналіз
допущених помилок;
в) робота
над усуненням виявлених прогалин у знаннях і уміннях.
5. Комбінований
урок.
Комбінований
урок поєднує дві або більше дидактичні мети уроків попередніх типів.
Структура
комбінованого уроку:
1.Перевірка
виконання учнями домашнього завдання практичного характеру; перевірка, оцінка і
корекція раніше засвоєних знань, навичок і вмінь; відтворення і корекція
опорних знань учнів.
2.
Повідомлення теми, мети і завдань уроку та формування мотивації учіння.
3.
Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
4.
Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань.
5. Підсумки
уроку.
6.
Повідомлення домашнього завдання.
З усіх
зазначених типів комбінований урок найпоширеніший у сучасній загальноосвітній
школі. Йому належить 75-80 відсотків загальної кількості уроків, що
проводяться. Цей тип уроку здебільшого використовується в початкових і середніх
класах.
6. Уроки практичного застосування знань, навичок і умінь
6. Уроки практичного застосування знань, навичок і умінь
1.
Перевірка домашнього завдання.
2.
Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь; повідомлення теми,
цілей і завдань уроку; актуалізація мотивації учіння учнів; осмислення
змісту й послідовності застосування способів виконання дій.
3.
Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя.
4. Звіт
учнів про роботу і теоретичне обгрунтування отриманих результатів.
5.
Підсумки уроку.
6. Повідомлення
домашнього завдання.
Практична
робота.
Мета такого уроку – обробка та закріплення теоретичних умінь та навичок на практиці. На цих уроках проводяться великі за обсягом і складні за змістом роботи. Уроки практичних робіт містять такі структурні елементи:
o Постановка навчально-виховних завдань;
o Ознайомлення учнів з навчальними засобами, необхідними для виконання практичної роботи; інструкціями щодо оволодіння прийомами навчальної діяльності і оформлення отриманих результатів;
o Власне проведення роботи;
o Підведення підсумків і домашнє завдання.
Результат цього типу уроків залежить від ступеня оволодіння учнями прийомами навчальної роботи: порівнювати, зіставляти, робити висновки, розраховувати, аналізувати, встановлювати залежність.
Контрольна робота.
Контрольна робота – поточна, періодична, підсумкова, забезпечує зворотний зв'язок, що дозволяє коригувати діяльність учителя та учнів, її результативність, виявляти резерви подальшого вдосконалення навчання.
Поточні контрольні роботи.
Проводяться в ході навчального процесу для отримання оперативної інформації про рівень засвоєння теоретичних знань та практичних навичок учнів. Вони проводяться в основному за змістом логічно завершеної дидактичної теми (чи кількох уроків з теми) програмового матеріалу з метою своєчасної корекції навчально-виховного процесу та забезпечення успішного просування учнів до засвоєння наступних розділів чи тем навчального курсу. При цьому слід дотримуватись таких вимог:
- чітке визначення змісту контрольної роботи відповідно до вивченого матеріалу;
- виділення в ньому головного, істотного;
- вибір раціональних форм проведення контрольної роботи (фронтальна, групова, індивідуальна);
- своєчасна корекція знань, умінь і навичок учнів;
- психологічний настрій та формування в учнів позитивної установки на проведення контрольної роботи.;
- оптимальність навчально-методичного забезпечення проведення контрольної роботи.
Періодичні контрольні роботи
Проводяться після вивчення логічно завершеного розділу навчальної програми ( у кінці четверті, семестру чи навчального року).
Основні вимоги до періодичних контрольних робіт такі:
– визначення вузлових тем у вивченому розділі програмного матеріалу та виділення в них основних питань, правил, алгоритмів, принципів, закономірностей, законів тощо, які є обов’язковими для засвоєння учнями;
– оптимальність змісту та обсягу контрольної роботи;
– складність та посильність завдань, диференційованість завдань з урахуванням індивідуальних особливостей учнів та рівнів їх навчальної підготовленості;
– врахування при розробці змісту контрольних завдань прогалин у засвоєнні програмового матеріалу.
Підсумкові контрольні роботи.
Проводяться в кінці четверті та навчального року. Основні вимоги до такого типу контрольних робіт:
– зміст перевірочних питань, завдань повинен носити узагальнюючий, синтезований характер, охоплювати вузлові, центральні, провідні ідеї, аспекти, закони, закономірності, які є фундаментом даного навчального предмета чи окремого його курсу, розділу;
– мають бути розраховані переважно на реконструктивний та творчий рівень знань учнів;
– диференційовані (у кількох варіантах, тестах, картках тощо);
– передбачають виконання учнями контрольних завдань за допомогою задіяння широкого комплексу способів, методів, засобів;
– мають бути посильними за обсягом, узгодженими за кількістю годин, відведених на її виконання.
Розв’язування задач.
Такі уроки мають багато функцій:
o пізнання і засвоєння понять, які вивчаються, явищ і закономірностей;
o обробка знань та формування умінь, застосування їх на практиці;
o повторення пройденого, сприяння встановленню зв’язку вивченого з життям і виробництвом в усіх його різновидах;
o створення проблемних ситуацій.
Такі уроки вчать працювати, бути цілеспрямованими і самостійними, творчо активними. Важливе значення має формування в учнів узагальнюючих умінь, вироблення загальних підходів. Використовуються індивідуальні та групові форми роботи.
Рейтингово-вибірковий диктант.
Такий вид навчальної діяльності пропонується учням для оцінки достовірності 10 – 12 суджень, які зачитує учитель. Відповідь позначається значком + (так), якщо судження правильне, а якщо помилкове – значком «–« (ні). Відповіді на запитання записуються в один ряд і нумеруються.
Мета такого уроку – обробка та закріплення теоретичних умінь та навичок на практиці. На цих уроках проводяться великі за обсягом і складні за змістом роботи. Уроки практичних робіт містять такі структурні елементи:
o Постановка навчально-виховних завдань;
o Ознайомлення учнів з навчальними засобами, необхідними для виконання практичної роботи; інструкціями щодо оволодіння прийомами навчальної діяльності і оформлення отриманих результатів;
o Власне проведення роботи;
o Підведення підсумків і домашнє завдання.
Результат цього типу уроків залежить від ступеня оволодіння учнями прийомами навчальної роботи: порівнювати, зіставляти, робити висновки, розраховувати, аналізувати, встановлювати залежність.
Контрольна робота.
Контрольна робота – поточна, періодична, підсумкова, забезпечує зворотний зв'язок, що дозволяє коригувати діяльність учителя та учнів, її результативність, виявляти резерви подальшого вдосконалення навчання.
Поточні контрольні роботи.
Проводяться в ході навчального процесу для отримання оперативної інформації про рівень засвоєння теоретичних знань та практичних навичок учнів. Вони проводяться в основному за змістом логічно завершеної дидактичної теми (чи кількох уроків з теми) програмового матеріалу з метою своєчасної корекції навчально-виховного процесу та забезпечення успішного просування учнів до засвоєння наступних розділів чи тем навчального курсу. При цьому слід дотримуватись таких вимог:
- чітке визначення змісту контрольної роботи відповідно до вивченого матеріалу;
- виділення в ньому головного, істотного;
- вибір раціональних форм проведення контрольної роботи (фронтальна, групова, індивідуальна);
- своєчасна корекція знань, умінь і навичок учнів;
- психологічний настрій та формування в учнів позитивної установки на проведення контрольної роботи.;
- оптимальність навчально-методичного забезпечення проведення контрольної роботи.
Періодичні контрольні роботи
Проводяться після вивчення логічно завершеного розділу навчальної програми ( у кінці четверті, семестру чи навчального року).
Основні вимоги до періодичних контрольних робіт такі:
– визначення вузлових тем у вивченому розділі програмного матеріалу та виділення в них основних питань, правил, алгоритмів, принципів, закономірностей, законів тощо, які є обов’язковими для засвоєння учнями;
– оптимальність змісту та обсягу контрольної роботи;
– складність та посильність завдань, диференційованість завдань з урахуванням індивідуальних особливостей учнів та рівнів їх навчальної підготовленості;
– врахування при розробці змісту контрольних завдань прогалин у засвоєнні програмового матеріалу.
Підсумкові контрольні роботи.
Проводяться в кінці четверті та навчального року. Основні вимоги до такого типу контрольних робіт:
– зміст перевірочних питань, завдань повинен носити узагальнюючий, синтезований характер, охоплювати вузлові, центральні, провідні ідеї, аспекти, закони, закономірності, які є фундаментом даного навчального предмета чи окремого його курсу, розділу;
– мають бути розраховані переважно на реконструктивний та творчий рівень знань учнів;
– диференційовані (у кількох варіантах, тестах, картках тощо);
– передбачають виконання учнями контрольних завдань за допомогою задіяння широкого комплексу способів, методів, засобів;
– мають бути посильними за обсягом, узгодженими за кількістю годин, відведених на її виконання.
Розв’язування задач.
Такі уроки мають багато функцій:
o пізнання і засвоєння понять, які вивчаються, явищ і закономірностей;
o обробка знань та формування умінь, застосування їх на практиці;
o повторення пройденого, сприяння встановленню зв’язку вивченого з життям і виробництвом в усіх його різновидах;
o створення проблемних ситуацій.
Такі уроки вчать працювати, бути цілеспрямованими і самостійними, творчо активними. Важливе значення має формування в учнів узагальнюючих умінь, вироблення загальних підходів. Використовуються індивідуальні та групові форми роботи.
Рейтингово-вибірковий диктант.
Такий вид навчальної діяльності пропонується учням для оцінки достовірності 10 – 12 суджень, які зачитує учитель. Відповідь позначається значком + (так), якщо судження правильне, а якщо помилкове – значком «–« (ні). Відповіді на запитання записуються в один ряд і нумеруються.
Консультація.
Урок-консультація – це специфічна форма організації навчально-виховного процесу, яка проводиться перед контрольно-заліковими уроками.
Його мета – усунути прогалини в знаннях, уміннях та навичках учнів, попередити можливі помилки на контрольно-залікових уроках, виділити головне, істотне у змісті матеріалу, що вивчався раніше, та акцентувати на нього увагу учнів. Такі уроки надають навчальну допомогу учням і забезпечують інтереси всіх груп учнів:
– які недостатньо засвоїли теоретичний матеріал;
– які не засвоїли прийоми роботи з обладнанням, картами, схемами;
– які не навчилися вирішувати типові задачі;
– які потребують порад щодо написання рефератів, доповідей.
Консультації навчальні.
Допомагають у наданні допомоги учням щодо засвоєння окремих тем або розділів навчального курсу, а також поглибленого вивчення предмета.
Під час проведення консультацій учні мають можливість поставити питання, намагаються дати відповіді на них, слухають пояснення вчителя-предметника або запрошених спеціалістів.
Розрізняють консультації:
1) загальнокласні;
2) групові;
3) індивідуальні.
Правильно організована консультація:
– допомагає подолати прогалини в знаннях;
– виховує в учнів самоконтроль, критичне ставлення до своїх знань;
– допомагає правильно встановити рівень власної навченості.
Консультативне спілкування вчить школярів точності формулювання проблем та питань, що виникають.
Урок-консультація – це специфічна форма організації навчально-виховного процесу, яка проводиться перед контрольно-заліковими уроками.
Його мета – усунути прогалини в знаннях, уміннях та навичках учнів, попередити можливі помилки на контрольно-залікових уроках, виділити головне, істотне у змісті матеріалу, що вивчався раніше, та акцентувати на нього увагу учнів. Такі уроки надають навчальну допомогу учням і забезпечують інтереси всіх груп учнів:
– які недостатньо засвоїли теоретичний матеріал;
– які не засвоїли прийоми роботи з обладнанням, картами, схемами;
– які не навчилися вирішувати типові задачі;
– які потребують порад щодо написання рефератів, доповідей.
Консультації навчальні.
Допомагають у наданні допомоги учням щодо засвоєння окремих тем або розділів навчального курсу, а також поглибленого вивчення предмета.
Під час проведення консультацій учні мають можливість поставити питання, намагаються дати відповіді на них, слухають пояснення вчителя-предметника або запрошених спеціалістів.
Розрізняють консультації:
1) загальнокласні;
2) групові;
3) індивідуальні.
Правильно організована консультація:
– допомагає подолати прогалини в знаннях;
– виховує в учнів самоконтроль, критичне ставлення до своїх знань;
– допомагає правильно встановити рівень власної навченості.
Консультативне спілкування вчить школярів точності формулювання проблем та питань, що виникають.
Немає коментарів:
Дописати коментар