Критичне мислення. структура уроку
КРОССЕНС
Кроссенс – асоціативна головоломка нового покоління. Слово «кроссенс» означає «перетин значень»і придумане за аналогією зі словом «кросворд», яке в перекладі з англійської мови означає «перетин слів».
Цей вид головоломки винайшли зарубіжні педагоги в 2002 році. Ідея належить письменнику, педагогу і математику Сергію Федіну і доктору педагогічних наук, філософу і художнику Володимиру Бусленко. Ідея кроссенса проста, як і все геніальне. Це асоціативний ланцюжок, що складається з дев'яти картинок.
Цей вид головоломки винайшли зарубіжні педагоги в 2002 році. Ідея належить письменнику, педагогу і математику Сергію Федіну і доктору педагогічних наук, філософу і художнику Володимиру Бусленко. Ідея кроссенса проста, як і все геніальне. Це асоціативний ланцюжок, що складається з дев'яти картинок.
Зображення розташовують так, що кожна картинка має зв'язок із попередньою і наступною, а центральна поєднує за змістом зразу декілька зображень. Завдання того, хто розгадує кроссенс – знайти асоціативний зв'язок між сусідніми (тобто тими, що мають спільний бік) картинками. Зв’язки в головоломці можуть бути і поверхневими, і глибокими.
Розвиваючий метод кроссенс.
Читати кроссенс потрібно зверху вниз і зліва направо ,далі рухатися тільки вперед і закінчувати на центральному 9 квадраті, таким чином виходить ланцюжок загорнутий «равликом». Почати можна як з першої, так і з будь впізнаваної картинки. Центральним є квадрат з номером 9. За бажанням автора, він може бути пов'язаний за змістом з усіма зображеннями в кроссенсі . Зазвичай же потрібно встановити зв'язки по периметру між квадратами 1-2, 2-3, 3-4, 4-5, 5-6, 6-7, 7-8, 8-9, а також по центральному хресту між квадратами 2- 9, 6-9, 8-9 і 4-9.Ваше завдання - пояснити кроссенс, скласти розповідь - асоціативний ланцюжок, за допомогою взаємозв'язку зображень. Дев'ять зображень розставлені таким чином, що кожна картинка має зв'язок з попередньою і наступною, а центральна об'єднує за змістом відразу декілька. Зв'язки можуть бути як поверхневими, так і глибинними, але в будь-якому випадку це відмінна вправа для розвитку логічного і творчого мислення.
Застосування кроссенса на уроці:
- Вступні - які дозволяють створювати атмосферу доброзичливості, довір’я
- Основні (ключові)- під час яких розв’язується основна проблема (обговорення, інтерактивні лекції, мозковий штурм , рольові ігри)
- Завершальні підсумкові (сенкан, вернісаж)
- Допоміжні (енерджайзери) – включають тоді, коли необхідно зняти напругу, змінити вид діяльності, перейти з одного етапу до іншого.
Дотримання порядку застосування активних методик дозволить спланувати своє заняття більш ефективним, цікавим для слухачів.
Мета використання кроссенса:
- перевірка домашнього завдання (за допомогою кроссенса розповісти про матеріал минулого уроку, функція опорної образної схеми);
- формулювання теми уроку, постановка мети уроку (знайдіть зв'язок між зображеннями і визначте тему уроку; визначте, що ми будемо робити);
- розкриття інформаційного блоку теми, пошук проблеми (види, причини, риси, наслідки чого-небудь в образах і символах);
- узагальнення матеріалу, закріплення (кроссенс складається із зображень, які з'являлися в ході уроку на різних етапах, учні по ним узагальнюють матеріал і роблять висновок);
-організація групової роботи (складання кроссенса на задану тему із запропонованих зображень, порівняння кроссенсов груп);
- творче домашнє завдання (складання кроссенса в друкованому або електронному вигляді на задану тему);
- побудова структури уроку (дев'ять елементів кроссенса можуть містити в собі послідовне відображення структури уроку з ім'ям, метою або проблемою в середині).
При створенні кроссенса можна скористатися таким алгоритмом:1. Визначити тематику(загальну ідею).
2. Вибрати 8-9 елементів (образів), що мають відношення до теми.
3. Найти зв'язок між елементами.
4. Визначити послідовність елементів за типом зв’язку «хрест» і «основа».
5. Сконцентрувати значення в одному елементі (центр – 5-й квадрат).
6. Виділити відмінні риси, особливості кожного елемента.
7. Підібрати картинки, що ілюструють вибрані елементи (образи).
8. Замінити вибрані прямі елементи (образи) і асоціації непрямими, символічними картинками.
9. Побудова асоціативного зв’язку між образами елементів.
Для полегшення створення кроссенса зручно спочатку кожен квадрат заповнити словом (словосполученням) із вибраної теми, а потім замінити його асоціативною картинкою. Оскільки основне значення кроссенса – це певна загадка, ребус, головоломка, то він є гарною формою нетрадиційної перевірки знань із теми.
Кроссенс можна запропонувати учням як творче домашнє завдання.
Для вчителя кроссенс
1. це спосіб поглибити розуміння вже вивченого шкільного поняття (явища, теми);
2. це можливість показати неординарне практичне застосування знань і зв'язок вивченого з життям;
3. це можливість встановити міжпредметні зв’язки з іншими шкільними дисциплінами.
Кроссенс є прекрасним засобом розвитку логічного і творчого мислення учнів.
Для ефективного застосування методу «кроссенс» , зокрема щоб охопити весь необхідний обсяг матеріалу і глибоко його вивчити (а не перетворити технології на безглузді «ігри заради самих ігор»), педагог повинен старанно планувати свою роботу, щоб:
1. дати завдання учням для попереднього підготування: прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання;
2. відібрати для уроку або заняття такий матеріал, який би давав учням «ключ» до освоєння теми;
3. дати учням час подумати над завданням, щоб вони сприйняли його серйозно, а не механічно або «граючись» виконали його;
4. на одному занятті можна використовувати одну (максимум — дві) вправи, а не їх калейдоскоп;
5. дуже важливо провести спокійне глибоке обговорення за підсумками завдання, зокрема акцентуючи увагу й на іншому матеріалі теми, прямо не порушеному в кроссенсі;
6. проводити швидкі опитування, самостійні домашні роботи з різноманітних матеріалів теми, які не були пов'язані із завданням.
2. Вибрати 8-9 елементів (образів), що мають відношення до теми.
3. Найти зв'язок між елементами.
4. Визначити послідовність елементів за типом зв’язку «хрест» і «основа».
5. Сконцентрувати значення в одному елементі (центр – 5-й квадрат).
6. Виділити відмінні риси, особливості кожного елемента.
7. Підібрати картинки, що ілюструють вибрані елементи (образи).
8. Замінити вибрані прямі елементи (образи) і асоціації непрямими, символічними картинками.
9. Побудова асоціативного зв’язку між образами елементів.
Для полегшення створення кроссенса зручно спочатку кожен квадрат заповнити словом (словосполученням) із вибраної теми, а потім замінити його асоціативною картинкою. Оскільки основне значення кроссенса – це певна загадка, ребус, головоломка, то він є гарною формою нетрадиційної перевірки знань із теми.
Кроссенс можна запропонувати учням як творче домашнє завдання.
Для вчителя кроссенс
1. це спосіб поглибити розуміння вже вивченого шкільного поняття (явища, теми);
2. це можливість показати неординарне практичне застосування знань і зв'язок вивченого з життям;
3. це можливість встановити міжпредметні зв’язки з іншими шкільними дисциплінами.
Кроссенс є прекрасним засобом розвитку логічного і творчого мислення учнів.
Для ефективного застосування методу «кроссенс» , зокрема щоб охопити весь необхідний обсяг матеріалу і глибоко його вивчити (а не перетворити технології на безглузді «ігри заради самих ігор»), педагог повинен старанно планувати свою роботу, щоб:
1. дати завдання учням для попереднього підготування: прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання;
2. відібрати для уроку або заняття такий матеріал, який би давав учням «ключ» до освоєння теми;
3. дати учням час подумати над завданням, щоб вони сприйняли його серйозно, а не механічно або «граючись» виконали його;
4. на одному занятті можна використовувати одну (максимум — дві) вправи, а не їх калейдоскоп;
5. дуже важливо провести спокійне глибоке обговорення за підсумками завдання, зокрема акцентуючи увагу й на іншому матеріалі теми, прямо не порушеному в кроссенсі;
6. проводити швидкі опитування, самостійні домашні роботи з різноманітних матеріалів теми, які не були пов'язані із завданням.
Джерело: http://nataliadrapata.blogspot.com/p/blog-page_30.html
В сучасному інформаційному світі перед учителем постає питання: як зацікавити учня предметом, коли в його смартфоні або айфоні життя набагато простіше і цікавіше, ніж розповідь вчителя.З метою формувань в учнів компетентностей ХХІ століття вартоскористися допомогою соціальних сервісів Web 2.0, де учні зможуть самостійно наповнювати контент до уроку. Це сприятиме активізації пізнавальної діяльності учнів. Онлайн сервіс WikiWall - це сервіс (позиціонується як стінгазета), який
Онлайн сервіс RealtimeBoard цікавий проект для створеннягрупових
віртуальних дощок. Зареєструватись можна через аккаунт Googleвіртуальних дощок. Зареєструватись можна через аккаунт Google. Дошку можна інтегрувати на сторінки сайтів або блогів. Створені матеріали на сервісі можна масштабувати, встановлювати зв'язки? демонструвати у вигляді слайдів презентації(для цього необхідно вказати порядок демонстрації об'єктів і «Пограти» з масштабомінтегрованих об'єктів. Сервіс підтримує Google Drive. Вбудований чат.
Віртуальна дошка
В сучасному інформаційному світі перед учителем постає питання: як зацікавити учня предметом, коли в його смартфоні або айфоні життя набагато простіше і цікавіше, ніж розповідь вчителя.З метою формувань в учнів компетентностей ХХІ століття вартоскористися допомогою соціальних сервісів Web 2.0, де учні зможуть самостійно наповнювати контент до уроку. Це сприятиме активізації пізнавальної діяльності учнів. Онлайн сервіс WikiWall - це сервіс (позиціонується як стінгазета), який
дозволяє групі користувачів розташовувати на загальній сторінці інформацію таредагувати блоки з текстами, картинками і відео. Почавши роботу з віртуальноюінтерактивною дошкою, користувачі отримують у своє розпорядження порожню сторінку, яка в WikiWall називається стінгазети. За замовчуванням сторінка міститьрозмітку, яку можна при бажанні прибрати.
На вільному полі стінгазети можна розмістити текстовий фрагмент всерединітекстового
прямокутного блоку, а також відео з Мережі і картинки у форматах JPG, GIF, PNG.Всі блоки, розміщуються на стінгазеті, отримують свій номер - по порядку їхрозміщення. блоки можна перетягувати по сторінці, змінювати їх розмір. Крім того,на панелі інструментів стінгазети розміщені кнопки доступу до інших функцій(інструменти малювання - олівець, лінійка, гумка). За допомогою кнопки «Дивитися» можна відкрити створену сторінку в режимі перегляду - редагування сторінки не будедоступно. Для початку роботи немає необхідності реєструватися. Досить педагогупочати роботу і розіслати посилання учасникам проекту по електронній пошті. Це необхідно для ідентифікації учасників групи.дозволяє групі користувачів розташовувати на загальній сторінці інформацію таредагувати блоки з текстами, картинками і відео. Почавши роботу з віртуальноюінтерактивною дошкою, користувачі отримують у своє розпорядження порожню сторінку, яка в WikiWall називається стінгазети. За замовчуванням сторінка міститьрозмітку, яку можна при бажанні прибрати.На вільному полі стінгазети можна розмістити текстовий фрагмент всерединітекстовогопрямокутного блоку, а також відео з Мережі і картинки у форматах JPG, GIF, PNG.Всі блоки, розміщуються на стінгазеті, отримують свій номер - по порядку їхрозміщення. блоки можна перетягувати по сторінці, змінювати їх розмір. Крім того,на панелі інструментів стінгазети розміщені кнопки доступу до інших функцій(інструменти малювання - олівець, лінійка, гумка). За допомогою кнопки «Дивитися» можна відкрити створену сторінку в режимі перегляду - редагування сторінки не будедоступно. Для початку роботи немає необхідності реєструватися. Досить педагогупочати роботу і розіслати посилання учасникам проекту по електронній пошті. Це необхідно для ідентифікації учасників групи.дозволяє групі користувачів розташовувати на загальній сторінці інформацію таредагувати блоки з текстами, картинками і відео. Почавши роботу з віртуальноюінтерактивною дошкою, користувачі отримують у своє розпорядження порожню сторінку, яка в WikiWall називається стінгазети. За замовчуванням сторінка міститьрозмітку, яку можна при бажанні прибрати.На вільному полі стінгазети можна розмістити текстовий фрагмент всерединітекстовогопрямокутного блоку, а також відео з Мережі і картинки у форматах JPG, GIF, PNG.Всі блоки, розміщуються на стінгазеті, отримують свій номер - по порядку їхрозміщення. блоки можна перетягувати по сторінці, змінювати їх розмір. Крім того,на панелі інструментів стінгазети розміщені кнопки доступу до інших функцій(інструменти малювання - олівець, лінійка, гумка). За допомогою кнопки «Дивитися» можна відкрити створену сторінку в режимі перегляду - редагування сторінки не будедоступно. Для початку роботи немає необхідності реєструватися. Досить педагогупочати роботу і розіслати посилання учасникам проекту по електронній пошті. Це необхідно для ідентифікації учасників групи.
Онлайн сервіс RealtimeBoard цікавий проект для створеннягруповихвіртуальних дощок. Зареєструватись можна через аккаунт Googleвіртуальних дощок. Зареєструватись можна через аккаунт Google. Дошку можна інтегрувати на сторінки сайтів або блогів. Створені матеріали на сервісі можна масштабувати, встановлювати зв'язки? демонструвати у вигляді слайдів презентації(для цього необхідно вказати порядок демонстрації об'єктів і «Пограти» з масштабомінтегрованих об'єктів. Сервіс підтримує Google Drive. Вбудований чат.
Засновник методу – британський психолог, доктор медичних наук Едвард де Боно.
n В основі – ідея паралельного мислення: конструктивного мислення, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують.
Метод шести капелюхів – це простий і практичний спосіб розділення процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений метафоричним капелюхом певного кольору.
Ми можемо навчитися оперувати різними аспектами нашого мислення по черзі. Потім зібрати ці аспекти разом і дістати “повнокольорове мислення”.
Метод шести капелюхів – це простий і практичний спосіб розділення процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений метафоричним капелюхом певного кольору.
Ми можемо навчитися оперувати різними аспектами нашого мислення по черзі. Потім зібрати ці аспекти разом і дістати “повнокольорове мислення”.
n Метод шести капелюхів мислення
Використання цього прийому дозволяє скоротити час розв`язання проблем на більше, ніж на 40% і підвищити ефективність результатів діяльності.
забезпечує навички та інструменти, які можуть бути негайно застосовані для вирішення проблем та прийняття рішень. Це проста і ефективна система, що значно збільшує продуктивність праці. І тим більше, чим більше людині доводиться думати і спілкуватися з іншими людьми.
Переваги методу «шести капелюхів»:
1. Зазвичай розумову працю уявляють нудною та абстрактною. “Шість капелюхів” дозволяють зробити її яскравим і захопливим засобом керування своїм мисленням.
2. Кольорові капелюхи – це метафора, яка добре запам’ятовується, яку легко застосувати.
3. Метод “шести капелюхів” можна використовувати на будь-якому рівні складності, від дитячого садка до ради директорів.
4. Завдяки конструюванню роботи та відміні безплідних дискусій мислення стає більш сфокусованим, конструктивним і продуктивним.
5. Метафора капелюхів є свого роду рольовою мовою, якою легко обговорювати і переключати мислення, відволікаючись від особистісних переваг і нікого не ображаючи.
6. Метод дозволяє уникнути плутанинив груповій роботі, оскільки вся група використовує тільки один тип мислення в певний проміжок часу.
7. Метод визначає значимість усіх компонентів роботи над завданням (проектом) – емоцій, фактів, критики, нових ідей – і включає їх у роботу в потрібний момент, уникаючи деструктивних факторів.
n
Немає коментарів:
Дописати коментар